benyomni a fékpedált

Mit jelent, és mit tehetsz ellene, ha beesik a fékpedál?

Kevés ijesztőbb dolog van az autózásban annál, mint amikor hirtelen beesik a fékpedál, és úgy érzed, mintha egyszerre elveszett volna a biztonság. Ha már megtapasztaltad, pontosan tudod, milyen félelmetes ez az érzés. De mi okozhatja ezt a jelenséget, és hogyan lehet megelőzni, vagy épp kezelni?

A fékpedál beesése azt jelenti, hogy a pedál sokkal mélyebbre nyomható, mint normál esetben, és gyakran nem is reagál rendesen, azaz nem lassít megfelelően az autó. Legrosszabb esetben padlóig nyomva sem történik meg a fékezés. Ilyenkor gyakorlatilag a fékrendszer hatékonysága megszűnik, vagy jelentősen lecsökken, ami életveszélyes lehet.

Mi okozhatja?

Többféle oka is lehet, és ezek közül sok komoly problémára utal:

Légtelenítési hiba vagy levegő a fékrendszerben
A hidraulikus fékrendszerek csak akkor működnek jól, ha zárt rendszert alkotnak. Ha levegő kerül bele, a fékpedál szivacsosnak érződik, és fokozatosan beesik.

Fékfolyadék hiány vagy szivárgás
Ha alacsony a fékfolyadék szintje, vagy valahol szivárog (pl. fékcső, főfékhenger, munkahenger), a fékrendszer nem tud elég nyomást kifejteni. Ez az egyik leggyakoribb és legveszélyesebb oka a beeső pedálnak.

Kopott fékalkatrészek
Erősen kopott fékbetétek vagy hibás féknyergek is okozhatják, hogy nem tud rendesen záródni a rendszer. A fékpedál mélyebbre esik, mire a rendszer érdemi hatást fejt ki.

Hibás főfékhenger
A főfékhenger a fékrendszer szíve: ha itt belső tömítési probléma van, a pedál fokozatosan beeshet, miközben a fékhatás gyengül vagy teljesen megszűnik.

ABS kocka meghibásodása
Egy hibás ABS blokk vagy szelepsor is vezethet nyomásvesztéshez. Ez nem gyakori, de előfordulhat, főleg elektronikai vagy hidraulikai hiba esetén. Gazdaságosan az abscenter.hu oldalon található lehetőséggel orvosolhatod a hibát.

Mit tegyél, ha vezetés közben beesik a pedál?

Ne ess pánikba. Ha van minimális fékhatás, pumpáld gyorsan a fékpedált, ez segíthet visszanyerni némi nyomást. Használd a motorféket! Válts vissza alacsonyabb fokozatba, és próbálj lassítani a motor ellenállásával. Húzd be óvatosan a kéziféket, ha muszáj. De csak fokozatosan, különben kipördülhet az autó. Húzódj le biztonságos helyre, és hívd a segítséget. Ne vezess tovább!

Hogyan előzheted meg?

Rendszeresen ellenőriztesd a fékfolyadék szintjét és állapotát. 4-5 évente cseréld le a fékfolyadékot, még ha nem is tűnik koszosnak. Figyelj a fékhatás változásaira, furcsa hangokra, rezgésre, szivacsos érzésre. Jelentkező problémánál pedig azonnal vidd szerelőhöz.

A beeső fékpedál nem az a jelenség, amit félvállról lehet venni. Egyértelműen jelzi, hogy a fékrendszer nem működik megfelelően és ez az egyik legfontosabb biztonsági tényező az autóban. Ha ilyet tapasztalsz, ne várj, ne találgass, ne keresd a neten a megoldást, vidd el az autót szakemberhez, még mielőtt baj történne. Az életed múlhat rajta.