gyújtáskapcsoló

Mi áll a gyújtáskapcsoló meghibásodás hátterében és mi a leggyorsabb megoldás?

A gyújtáskapcsoló meghibásodása nem tartozik a leggyakoribb autóproblémák közé, de amikor mégis előfordul, az rendkívül bosszantó tud lenni. Nem indul az autó, nem fordul el a kulcs, vagy éppen beragad, ami kellemetlen helyzetet okozhat, persze attól függően, hogy éppen hol történik. Cikkünkben megnézzük, mi történik a háttérben, milyen tünetek jelezhetik a hibát, és hogyan lehet orvosolni az ilyen meghibásodást, akár a helyszínen. Foglalkozunk egyes autótípusokkal is, így szóba kerül az Audi gyújtáskapcsoló javítás is.

Hogyan működik a gyújtáskapcsoló?

A gyújtáskapcsoló nem csak egy egyszerű zármechanika, itt egy összetett szerkezetről van szó, amely mechanikailag és elektromosan is kapcsolja a jármű különböző rendszereit. A kulcs elfordítása több állást is aktivál, először a kiegészítő áramköröket (rádió, műszerfal), majd a gyújtást és végül az indítómotort. Mindez egy belső lamellarendszeren keresztül történik, amely illeszkedik a kulcs mintázatához.

A hibák leggyakoribb tünetei

A gyújtáskapcsoló meghibásodása fokozatosan is történhet, de sokszor egyik pillanatról a másikra áll le az autó vagy nem indul. Itt vannak a leggyakoribb jelek:

  • a kulcs nehezen vagy egyáltalán nem fordul el,
  • a kulcs elfordul, de az autó nem reagál,
  • a kulcs beragad a gyújtáskapcsolóba,
  • a műszerfal nem világít,
  • az autó néha indul, néha nem.

Bár az alapelv minden autóban hasonló, a gyújtáskapcsolók szerkezete és javíthatósága autógyártónként eltérő lehet. Például a Volkswagen csoport típusainál (VW, Audi, Skoda, Seat) gyakori a lamellahiba, gyorsabban javítható a gyújtáskapcsoló. Az Opelnél gyakran előfordul a mechanikai törés, ami már cserét igényelhet. A Ford egyes típusainál a kulcs elhasználódása okozza a problémát, de a lamellák cseréjével ez is helyrehozható. A Renault speciális chipes kulcsánál gyakran elektronikai hiba is társul, ilyenkor a javítás bonyolultabb.

A legtöbb esetben a gyújtáskapcsoló javítható, ha a hiba a belső lamellák elhasználódásából adódik. Ezek a lamellák, amelyek a kulcs mintájához igazodva engedik elfordulni a kapcsolót, cserélhetők.

Gyújtáskapcsoló javítás

A javítás menete általában így néz ki, hogy a gyújtáskapcsolót kiszerelik az autóból, ehhez nem mindig kell szétbontani a kormányt. A szerkezetet szétszedik, megtisztítják. A kopott vagy eltört lamellákat kicserélik új, a kulcshoz illeszkedő darabokra, a szerkezetet összeszerelik és visszaépítik.

Ha a hiba nem a lamellákban van, hanem például eltörött egy belső alkatrész vagy megrepedt a ház, akkor a gyújtáskapcsoló nem javítható, ilyenkor cserére van szükség.

Lehetséges akár a helyszíni javítás is?

A legtöbb esetben a gyújtáskapcsoló a helyszínen javítható, különösen, ha a probléma „csak” a lamellák kopása. Nem szükséges tréler, nem kell elszállítani az autót, a szerelő a helyszínen kiszereli, javítja, visszaszereli.

Ennek előnyei:

  1. Gyorsan, akár 1-2 órán belül újra indítható az autó.
  2. Nem kell új kulcs az autóhoz, marad az eredeti,így nincs szükség kulcscsere-programozásra.
  3. Nem kell elszállítani az autót, időt és pénzt spórolunk.

Fontos résen lenni, mert ha időben kezeljük a jeleket, mint akadozás, beragadás, indítási nehézségek, akkor gyakran még javítható a szerkezet. A legjobb megoldás a helyszíni javítás, főként lamellahiba esetén. Ha viszont törés van a belső szerkezetben, gyújtáskapcsoló cserére lehet szükség.